top of page
Blog: Blog2
Search
  • یوتاب

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی در چیست؟

Updated: May 11, 2020

در زمان خرید سرور از شرکت های ارائه دهنده میزبانی وب، سوالات بسیار در ذهن شما ایجاد می شود که میتوان گفت ریشه تمام سوالات با پاسخ به تفاوت بین سرویس ها باز میگردد. از این رو تصمیم بر آن گرفتیم که در این مقاله به بررسی تفاوت های سرور اختصاصی و vps بپردازیم.

در این مقاله سعی بر این خواهد بود که با تفکیک تفاوت های سرور مجازی و اختصاصی مفهومی واضح و روشن از این دو را برای شما عزیزان بسازیم.


سرور اختصاصی چیست؟


همانطور که از نام این سرویس مشخص است، dedicated server به سرور هایی گفته می شود که منابع اختصاصی و فیزیکی آنها بصورت منحصر به فرد برای یک شخص خاص تعبیه می شود. قدرت پردازش و سرویس دهی سرور های اختصاصی، بسیار منعطف می باشد و کاربر می تواند به هر شکلی از آنها استفاده کرده و تنظیمات خاص خود را بر روی آن اعمال کند.

به دلیل استفاده از منابع اختصاصی در این نوع سرور ها، بازدهی بسیار بالای سرویس یک نکته بسیار مهم و شاخص برای آنها محسوب می شود. این سرور قابلیت نصب نرم افزارهای مجازی ساز را دارد و این قابلیت به شما امکان ایجاد و مدیریت چندین سرور مجازی با توجه به منابع سخت افزاری را محیا می کند.


سرور های اختصاصی با در اختیار گذاشتن انحصاری منابع سخت افزاری و نرم افزاری در اختیار کاربر یکی از بهترین سرویس های میزبانی به حساب می آیند.

VPS چیست؟


در پاسخ به سوال سرور مجازی چیست باید اینگونه بگوییم که در واقع به کمک یک سری نرم افزار های مجازی سازی شده، هر سرور اختصاصی می تواند به سرور های مجازی کوچکتری تقسیم شود. در راستای این فرایند، منابع در مقایسه با سرور اختصاصی محدودیت بیشتری خواهند داشت به همین دلیل از نظر قیمت برای کاربر به صرفه تر خواهد بود.

اگر بخواهیم از جنبه سرویس دهی به VPS ها نگاه کنیم باید بگویم که در بسیاری از موارد شبیه به سرور اختصاصی عمل می کند. با توجه به این موضوع می توان گفت شما می توانید سیستم عامل انحصاری خود را نصب کنید، و بر روی آن انواع نرم افزار ها را داشته باشید. شما حتی قادر خواهید بود که IP جداگانه و منحصر به فردی داشته باشد و حتی شبکه های مختلفی بر روی آن بارگذاری کنید.



سرور اختصاصی می تواند به چندین سرور مجازی تقسیم شود.


حال قبل از آنکه به تفاوت های سرور اختصاصی و مجازی بپردازیم ، ابتدا به معرفی ویژگی های سرور اختصاصی و مجازی خواهیم پرداخت. همه چیز در مورد خرید سرور مجازی و ویندوزی که باید بدانید .


ویژگی های سرور اختصاصی


زمانی که از سرور اختصاصی صحبت به میان می آید بایستی این موضوع را در نظر گرفت که این سرویس دارای قدرت پردازش بسیار بالایی است. در نتیجه زمانی باید از آن استفاده کرد که بازدید ها بسیار بالا باشد و ارسال ایمیل و دریافت ایمیل با تعدادی رخ دهد که فقط و فقط سرور اختصاصی پاسخگوی آن می باشد. در این مواقع می توان و بایستی با توجه نیازهایی که در سازمان داریم از سرور اختصاصی استفاده می کنیم.

با توجه به ویژگی که در بالا به آن اشاره شد میتوان گفت که سرور اختصاصی بهترین گزینه برای وب سایت هایی می باشد که بازدید بالا دارند و نیازمند پاسخگویی سریع و بی وقفه هستند.



ویژگی های سرور اختصاصی، پاسخگویی بی وقفه و استفاده از منابع اختصاصی

تفاوت سرور اختصاصی و VPS


در تفاوت سرور اختصاصی و VPS بحث های بسیاری وجود دارد که بایستی از جنبه های مختلفی آن را بررسی نمود. در این مورد مهم ترین تفاوت در مجازی سازی این سرویس می باشد. در واقع پایه تمام VPS ها یک سرور اختصاصی می باشد که سرور مجازی بر روی آن اجرا می شود.

تفاوت اصلی دیگر این است که بر روی سرور مجازی دوباره نمی توان سرور مجازی دیگری ایجاد و مدیریت نمود. همچنین سرور اختصاصی بسیار گران تر از سرور مجازی می باشد زیرا منابع سخت افزاری در یک سرور مجازی تقسیم شده و در این صورت با توجه به تقسیم منابع بر روی سرورهای مختلف این منابع بر روی سرور مجازی بسیار ارزان تر از سرور اختصاصی خواهد بود.

هاست های اختصاصی با توجه به منابعی که سایت ما نیاز دارد و با توجه به پردازش های موجود بر روی سایت بایستی انتخاب شود. این که بدانید چه سروری یا چه منابع سخت افزاری و نرم افزاری باید تهیه کنید بسیار مهم است.



مقایه سرور اختصاصی و vps

نتیجه گیری

انتخاب نوع سرور که مجازی باشد یا اختصاصی کاملا به شما بستگی دارد اما نکته مهم در این است که ببینید چه نیازی خواهید داشت.

اگر وب سایت شما نیاز به امنیت بالایی دارد و یا بازدید کنندگان آن روز به روز افزایش میابند پیشنهاد ما به شما خرید سرور اختصاصی است زیرا با تمام منابع در اختیار شما خواهد بود و دیگر دغدغه کمبود آنها را نخواهید داشت.

اما اگر موارد بالا مد نظر نیست و کسب و کار شما هم در ابتدای مسیر خود قرار دارد، توصیه می کنیم اقدام به خرید سرور مجازی نمایید. زیرا هزینه اضافه در ابتدای راه منطقی به نظر نمی رسد.

23 views0 comments
bottom of page